Pemikiran Orang Kaya VS Orang Miskin Pada Hari Gaji

Apa pemikiran orang kaya berbanding pemikiran orang miskin pada hari gaji?

Orang kaya sentiasa berfikir jangka panjang dan fokus untuk tambah simpanan harta (net worth) agar tahap kekayaan semakin kukuh dalam 3 hingga 5 tahun akan datang.

Manakala orang miskin kurang berfikir untuk jangka panjang dan fokus pada apa yang dia nak belanjakan dengan gaji yang dia dapat sekarang.

Langit Tak Selalu Cerah, Sediakan Dana Kecemasan

Disebabkan pepatah orang tua-tua inilah orang kaya sentiasa berfikir untuk buat persediaan untuk menghadapi hari-hari mendung yang mungkin datang tanpa diduga!

Pakar kewangan menyarankan agar setiap keluarga adakan tabung dana kecemasan minima tiga bulan gaji dalam bentuk tunai yang mudah untuk dikeluarkan.

Bila hari gaji tiba, orang kaya sentiasa berfikir dan mengutamakan berapa banyak tabungan yang sudah dikumpul untuk dana kecemasan (minima tiga bulan gaji) bagi memenuhi keperluan diri dan keluarga pada masa-masa memerlukan.

Jikalau kerja makan gaji dengan status kerja hakiki sekalipun kena ada tabung dana kecemasan ini kerana kerja hakiki itu bukan milik hakiki dan bila-bila boleh ditarik balik nikmat itu.

Beringatlah! Tiada seorang manusia pun yang boleh terus hadir bekerja hingga berpuluh-puluh atau beratus tahun. Suatu hari nanti semua yang bekerja makan gaji sama ada akan hilang upaya untuk bekerja atau bersara atau diberhentikan.

Tapi orang miskin hanya ambil kisah jumlah gaji yang dia terima setiap bulan dan bagaimana nak memenuhi gaya hidup yang mampu ikut jumlah gaji yang diterima.

Orang miskin seperti ini fikir, lagi besar gaji yang dia terima, maka dia bertambah kaya. Seterusnya perasaan berasa selesa dengan gaji besar yang dimiliki mendorong untuk dia terus berbelanja tanpa mengira langit tak selalu cerah.

Hakikatnya, makin besar gaji, makin besar perbelanjaan, harta terkumpul tetap kosong!

Penat dia keluar pergi pagi balik petang, dapat gaji bayar hutang! Hakikatnya orang miskin (walaupun bergaji besar seperti ini) sedang berlari di tempat yang sama!

Betulkan Pemikiran Kepada Pemikiran Orang Kaya

Bila kita baca buku-buku pasal kewangan yang ditulis oleh orang kaya, kita akan dapati pemikiran orang kaya ini sebenarnya sangat mudah dan boleh dipraktikkan.

Asasnya hidup di bawah kemampuan dan elakkan buat hutang pinjaman peribadi!

Apabila kita dah tetapkan pemikiran kita untuk hidup di bawah kemampuan, kita sudah pasti akan berasa tenang dan tak akan berasa tertekan bila kawan kita dah beli kereta Tesla!

Biarkanlah apa orang lain nak beli dan pakai sebab itu hak masing-masing. Kalau kita susah bukan kawan kita boleh tolong kita sebab dia pun sesak nak bayar pinjaman kereta Tesla kan?

Jadi letakkan fokus untuk tambah tabungan untuk kembangkan harta, maka kita akan tahu, duit gaji yang kita terima setiap bulan mesti masuk tabung sebahagiannya.

Matlamat Kumpul Harta Bukan Sampai Nak Jadi Qarun!

Matlamat kita kumpul sebahagian harta dunia ini hanyalah untuk kita ikuti perintah Allah dan Sunnah Baginda Rasulullah SAW beserta Sahabat Baginda yang dijamin syurga seperti Saiyidina Abu Bakar Assiddiq R.anhu.

Mengikut Sirah, ketika penghijrahan Baginda Nabi SAW bersama Saiyidina Abu Bakar R.anhu ke Madinah, Saiyidina Abu Bakar R.anhu telah membawa seluruh hartanya bersama dan tidak tinggalkan satu dirham pun kepada anak dan keluarganya di Mekah!

Diberitakan dalam hadith Sahih beliau telah membawa harta bernilai sekitar 5 hingga 6 ribu dirham (sekitar RM110 – RM132 ribu nilai semasa 1 dirham sekitar RM22).

Jadi kalau kita sebagai orang Islam yang beriman sepatutnya tak perlu berasa salah untuk mengumpul harta. Apa yang penting niat mengumpul harta itu adalah untuk menuruti perintah Allah Taala dan sunnah Nabi SAW.

Jika niat asal kumpul harta sekadar untuk menunjuk-nunjuk akhirnya akan wujud perasaan megah bahawa disebabkan ilmu kepandaian sendirilah yang jadikan anda kaya serta tak mahu bayar zakat… itulah yang serupa Qarun!

Tip Menabung Ikut Pemikiran Orang Kaya

Asas bina kekayaan adalah dengan menabung. Tapi nak mula menabung kena pastikan ada aliran tunai positif. Jika tiada aliran tunai positif kena kurangkan perbelanjaan atau / dan tambah punca pendapatan.

Apa yang kita belanjakan, itu membuatkan orang lain bertambah kaya.

Jadi kalau nak kaya, pastikan setiap bulan kena menabung.

Bagi yang sudah berkeluarga, paksa diri menabung sekurang-kurangnya 10% daripada gaji setiap bulan.

Bagi yang masih bujang, paksa diri menabung sekurang-kurangnya 30% daripada gaji setiap bulan.

Bila dapat gaji, paksa diri menabung dulu. Selebihnya barulah dibelanjakan.

Tapi kalau ada penyakit boros atau penyakit suka korek tabung… solusinya ialah menabung dalam bentuk emas pelaburan. Bukan menabung dalam bentuk duit.

Boleh dapatkan info kelebihan menabung emas pelaburan di sini.

Masih tak faham bagaimana menabung dalam bentuk emas boleh menyelamatkan daripada sikap boros atau duit tabungan mudah bocor?

Sila download ebook asas tabungan emas.

Tipsnya, saya ikut pesanan guru dan pakar kewangan.

Pakar kewangan sarankan tukar minima 10% gaji kepada bentuk emas.

Paling penting, simpan dulu pada hari sama dapat gaji sebelum berbelanja.

RULES 50/30/20

✅ 50% (keperluan)

✅ 30% (kehendak)

✅ 20% (simpanan/pelaburan)

Contoh gaji RM3,000 asingkan kepada:

✅ 50% (RM1500) untuk keperluan

✅ 30% (RM900) untuk kehendak

✅ 20% (RM600) untuk tabungan atau pelaburan

Cubalah hari ini! Anda akan nampak hasilnya satu tahun akan datang. In sha Allah!

Percayalah..

Dah ready nak mulakan tabungan emas? Klik di sini.

Semoga bermanfaat!

5 Sebab Kenapa Perlu Tukar Duit Raya Anak-anak Kepada Emas

Tukar duit raya anak kepada emas Public Gold

Nak tahu 5 sebab kenapa perlu tukar duit raya anak-anak kepada emas pelaburan? Dah berapa kali anak-anak berhari raya dan dapat duit raya hingga ratusan Ringgit tapi dalam akaun bank anak-anak macam masih tak bertambah sejak buka akaun dulu.

Dah masuk seminggu dah beraya.

Rasa macam pernah cakap kepada anak-anak untuk masuk tabung semua duit raya yang mereka dapat. Tapi apa yang berlaku tak seperti yang diharapkan.

Nak pergi bank masukkan duit raya tapi tak berkesempatan. Kalau dah sampai di bank pun, alamak ramainya orang beratur di mesin Cash Deposit Machine (CDM)!

Kalau nak ke kaunter kena tunggu hari bekerja pula.

Akhirnya, kena tangguhkan masa nak depositkan duit raya anak dalam akaun bank. Lebih menyesal lagi bila duit raya anak-anak tak sempat nak dimasukkan dalam bank atau Tabung Haji sebab anak-anak dah habiskan buat belanja itu dan ini.

Biasalah.. budak-budak macam kita dulu pun begitu kan?

Cari Instrumen Kewangan Yang Betul Untuk Simpan Duit Raya Anak-Anak

Inilah salah satu sebab mengapa saya mencari instrumen kewangan yang boleh menyelamatkan duit raya anak-anak daripada cepat dibelanjakan entah ke mana! Alhamdulillah! Saya dah jumpa dan selesaikan masalah kebocoran duit raya anak-anak daripada habis dibelanjakan.

jawapannya… Tukar duit raya anak-anak kepada emas.

Cuma ada yang bertanya saya emas jenis apa yang sesuai untuk disimpan? Adakah duit raya anak-anak sesuai ditukarkan kepada emas hiasan atau barang kemas?

Jawapannya… Tukar duit raya anak-anak kepada emas pelaburan 999.9 sebab kadar selisih harga beli dan jual balik (dipanggil spread dalam bahasa Inggeris) sangat rendah iaitu sekitar 6 hingga 9% sahaja berbanding 25-40% bagi emas hiasan.

5 Sebab Kenapa Perlu Tukar Duit Raya Anak-anak Kepada Emas

1. Emas memiliki nilai yang lebih stabil

Emas memiliki nilai yang lebih stabil: Emas memiliki nilai yang lebih stabil dalam jangka panjang berbanding dengan wang kertas. Nilai wang kertas boleh jatuh atau meningkat terlalu cepat dalam tempoh singkat, manakala nilai emas cenderung lebih stabil dalam tempoh yang lebih panjang.

2. Emas menyimpan nilai aset

Menyimpan nilai aset: Menukar duit raya kepada emas adalah satu cara untuk menyimpan nilai aset. Emas adalah komoditi yang biasa digunakan sebagai simpanan nilai, kerana ia mempunyai nilai intrinsik dan diiktiraf di seluruh dunia. Oleh itu, ia boleh menjadi alternatif kepada menyimpan wang tunai atau duit raya di dalam akaun bank yang mungkin tidak mempunyai kestabilan nilai.

3. Emas melindungi daripada inflasi

Melindungi daripada inflasi: Inflasi adalah keadaan di mana harga barang dan perkhidmatan meningkat dengan cepat. Menukar duit raya kepada emas boleh membantu melindungi nilai aset daripada inflasi. Ini kerana harga emas cenderung naik seiring dengan kenaikan harga barang dan perkhidmatan.

4. Emas berpotensi berikan pulangan yang baik

Berpotensi untuk memberikan pulangan yang baik: Emas boleh memberikan pulangan yang baik dalam jangka masa panjang. Walaupun harganya mungkin naik dan turun dalam jangka pendek, namun emas biasanya memberikan pulangan yang stabil dan bertahan dalam jangka masa panjang.

5. Emas boleh diwarisi atau dihadiahkan

Boleh diwarisi atau dihadiahkan: Emas boleh diwarisi atau dihadiahkan sebagai hadiah yang berharga kepada orang yang disayangi. Ini adalah cara yang baik untuk menyimpan nilai harta benda dan memberikan hadiah yang bertahan lama kepada orang yang penting dalam hidup kita.

Nak Menabung Emas Di Mana?

6 kelebihan tukar duit raya jadi emas di Public Gold

Perasaan kanak-kanak sekarang dapat duit RM10 berbanding 10 tahun lepas macam dapat RM5 je.

Walaupun inflasi rasmi negara cuma 20% dalam 10% setahun, tapi kenaikan tu “dirasai” macam 50%.

Jadi, kalau duit raya anak-anak tu agak-agak nak simpan untuk jangka masa panjang (tak nak guna dalam tempoh 2 tahun ke atas), elakkan simpan dalam akaun bank atau akaun-akaun paper asset yang lain sekalipun (e.g Tabung Haji & ASB).

Dulu anak-anak ada tabung duit. Tapi risiko bocor tu sangat tinggi. Jadi untuk kurangkan risiko dimakan inflasi dan risiko bocor simpanlah dalam bentuk emas.

Nak menabung emas tu, beli emas yang betul, supaya kita dapat tinggikan peluang keuntungan dan rendahkan risiko kerugian.

Antaranya emas Public Gold. Saya dapati Public Gold merupakan syarikat trading emas terbesar di Malaysia.

Semua peringkat usia anak-anak selepas dapat sijil lahir terus boleh buka akaun tabungan emas untuk anak-anak di GAP Junior di Public Gold.

Pendaftaran percuma, tiada sebarang yuran ahli, modal tabungan emas serendah RM100 dan tiada komitmen bulanan. Boleh keluarkan emas fizikal bila-bila senang.

Nak saya bantu daftarkan? Whatsapp saya terus di sini.

Download E-Book 5 Minit Emas Bernilai RM99 Secara Percuma!


Ebook 5 Minit Emas: 20 asas emas pelaburan
Ebook 5 Minit Emas: 20 asas emas pelaburan yang amat PENTING elak skim cepat kaya bertopeng pelaburan emas.

This will close in 0 seconds